tirsdag 11. oktober 2011

Hverdagsgleder

Litt mildere inspirert av God Morgen Norge har jeg lyst til å snakke litt om hverdagsglede og lykke.
Kom hjem en time før jeg skulle på jobben mandag morgen og skrudde på tv2. Der snakket de nemlig om dette temaet og det skal visst være ett tema hele uken. Hverdagsgleden handler om visst om å oppleve glede og mening, energi og tillfredshet, ha gode følelser og det å fungere godt.
Tenkte så jeg kunne si litt av hva som var hverdagsglede og lykke for meg.

Hverdagsgleden er:

-Å stå opp en morgen for å finne dyrene dine som er over middels glade for å se deg.
-Å få en god klem av kjæresten sin bare fordi at du er du.
-Å våkne opp med min kjære ved min side
-Å få være "bonusmor" annenhver helg og å oppleve alt ved det, positivt og negativt.
-Å få god-natt-klem av lillegutten.
-At en på jobben min finner frem ting til meg eller hjelper meg uten at jeg ber om det.
-Å ha en dårlig dag, for så at en av mine gode venner sender meg en melding eller ringer meg og forteller at de bryr seg om meg og er glad i meg.
-Å få høre min kjære si til meg at han er glad i meg.
-Å ha foreldre som bryr seg, som ringer bare for å spørre hvordan det går med deg.
-At katten på fanget og høre på at han maler og slapper av.
-Å gå tur med voffen min for så å komme inn igjen å se hvor glad og takknemlig han er for turen.
-Å kjøre bil med høy musikk og å vite det at den tar meg dit jeg ønsker.
-Å gjøre noe godt for andre.
-Å fortelle noen hvor mye de betyr for meg, at jeg bryr meg om de og at jeg er glad i de.
-Å hjelpe noen uten å forvente noe tilbake.

Listen er lang og jeg kunne fortsatt og gjort den enda lengre. Men kort fortalt er det det å nyte de små tingene i hverdagen. Ta seg tid til å oppleve og kjenne på følelsen det medbringer. Noen syns kanskje det er vanskelig, men det er bare å prøve. Det er verdt ett forsøk.

Ett eksempel nå til dags er vel den voksne personen som skal på jobb men som har barn og få avgårde i barnehage og skole. Allerede før man er ute av huset er hodet allerede på jobb og man prøver å haste seg ut med barna på slep så fort som mulig for så å  faktisk komme seg på jobb. Underveis har DU blitt stresset og barna blitt SURE og lei fordi man ikke ga de nok oppmerksomhet eller så de der og da. Løsningen er egentlig ganske enkel. Vær der du er....! Start med å stå opp med de små og vær tilstede. Vis barna at du ser de og gi de oppmerksomheten din. Vær tilstede i situasjonen. Se hvor glade barna kan bli over at de får lit oppmerksomhet og at de blir sett. Snakk med de. Når du følger de til skolen eller barnehagen så ta noen sekunder og se de avgårde eller ta to sekunder og se at de har det bra med sine jevnaldrene. Når du så kommer til jobben SÅ kan du gjøre det du skal der. DA kan hodet ditt være på jobb og DU kan være med i situasjonen og være 100% tilstede.  Rett og slett bare vær der du er når du er der... hverken før eller siden =P

Ellers idag fikk jeg en ny impuls... Gikk inn på mega istad og skulle ha ett par ting. I en hylle sto det ett stk billig hårfarge jeg ikke har prøvet før. Merket at jeg ikke klarte å holde fingrene unna.




Prøvde å få noen til å komme å hjelpe meg med å farge håret. Ingen kunne idag. Utålmodig som jeg var angående saken fikk jeg gjøre det selv..... Etter ca en time fordelt på å få gørra i håret, virketiden på det til ferdig fiks hår så ble man seende slik ut....


Blei ikke så altfor værst med tanke på at jeg måtte fikse selv....så altialt fornøyd =D Hårfargings. Ett lite stykke glede midt i hverdagen :)

Derimot lurer jeg på hva hverdagslykken er for deg!!!?? Skriv gjerne i kommentarfeltet så ser vi hvor mye glede vi kan finne sammen =D

God kveld =D Klem fra MissRisan

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar