torsdag 22. september 2011

Internettproblemer??

Leste litt nyheter igår.
Ikke noe nytt det xD
Leser jo nyheter hver dag.
Men noe tok oppmerksomheten min litt.
Nemlig en nyhet om nettstedet Facebook.

Var en fyr som hadde meldt seg helt ut av Facebook fordi  han var så lei av å se alle glad-statusene som var der. Han følte at alle hadde det bedre enn han og at livet hans var kjipt og fælt i forhold til "alle andres". Sant nok så er det fryktelig mange som legger ut nesten bare glade statuser, og jeg skjønner de. Det er ikke noe gøy å brette ut om hvor ille man har det. Noen legger ut alt om hva de driver med. Fra å gå på do, slå ihjel en flue, gå tur, hva de spiser osv....og det hele tiden. Som om det skulle være så spennende alltid. Andre derimot legger nesten bare ut gladsaker fordi de vil fremstå som lykkelige hele tiden. Akkurat som ett skalkeskjul for at de faktisk kan være normale og ha det litt dritt innimellom. Så er det de som bare legger ut triste statuser om hvor kjipt livet er og hvorfor alt aldri går deres vei. Hvorfor ikke være mer ærlig? Si ting som det er? Rett ut. ER du glad så si det...er du sur så si det og...men for din egen del i moderate mengder! Skjønner en vil ha oppmerksomhet, sympati, annerkjennelse og alt det som måtte føre med en status på "faceær`n".

Denne fyren blei altså så lei av den gruppen mennesker som bare sa de gode tingene i livet sitt på nett at han blei så deprimert selv og meldte seg ut av hele greia. Nå er han tilsynelatende mer lykkelig enn noen gang. Kun fordi han slipper tenke på å sjekke statuser og alt annet Facebook handler om.

Nå skal det vel nevnes at hvem som helst hadde vært lykkeligere uten Facebook. Generelt uten alt dette pc styret, online-spilling, tv-titting og alt dette elektrisk duppedittteriet. Før kunne man leke og lære ute. Klatre i trær, få skrubbsår, bli ropt inn til middag og ikke ringt etter hele tiden. Ting var faktisk bedre før. Mer harmonisk og "down to earth".

Men hva med nå? Er ikke tida bra som den er nå? Vi har jo kontakt med de vi ellers aldri nesten ville snakket med. Vi har kontakt med hele verden om man vil. Er en glad så blir alle glade med deg. Er en lei seg får en oppmuntrende beskjeder. Dør en du kjenner får du kondolanser. Får du barn, gifter deg, forlover deg eller noe slikt så står gratulasjoner i kø fra minst halve vennelista di der du enn måtte være. Man sender e-mail på sekundet og får svar med en gang. Slipper å sende brev og vente fler dager på svar fra den som sitter i andre enden av pcen. Personlig syns jeg brev på gamlemåten er bedre. Blir mer personlig syns jeg. Kan spille spill overalt kan man og. Kort oppsummert han man hele verden foran seg, på fanget kanskje, på sekundet. Alt skjer, rett foran deg, og du slipper å lette på rompa for å oppdage noe som helst,,,,bare klikk deg inn på nettet og du finner det meste der.

En ting er i alle fall sikkert. Nettet er og forblir nettet. Bruk hodet når du er der. Ikke legg ut noe som du ikke vil andre kan se. Bruk fornuften din. Har du først sagt en ting på nettet så forsvinner det ikke med det første. Bilder du legger ut kan andre kopiere og ha på sine pcer fortere enn du kanskje rekker å slette selv fra din egen... så tenk på hva du gjør. Skriv gjerne glad-statuser på tryneboka, men vær ærlig, først og fremst med deg selv. Vær gjerne lei deg og, det er ingen skam i det. Vi alle trenger litt omtanke og klemmer innimellom, selvom det er via pc. Tanken på at noen tenker på oss er viktig. Legg ut vitser, gråt, le, legg ut videoer, gjør som du vil. Bare tenk deg om først.
Skulle det derimot bli for mye for deg alt dette med internett og nettsamfunn så gjør som fyr og meld deg ut og gjør som i gammledager og gå UT! Lev livet. Lek. Gå. Løp. Kos deg. Ting du kanksje hadde glemt åssen gjøres.

Ha en fin kveld alle sammen =D
Klem fra MissRisan

2 kommentarer:

  1. Mange fornuftige ord! Livet dreier seg bare mer og mer om internett. ALT skal foregå over internett for tiden, og værre blir det. Viktig å tenke over hva man legger ut, hvor man legger det ut og hvem som ser det. Selv vil ikke jeg at venners venner skal få se noe på min profil på facebook, av den grunn at jeg ikke har de på min venneliste, og de har dermed ikke noe inne på min profil å gjøre. Noen album har jeg også plukket ut en håndfull som kan se. Veldig greit med slike løsninger! =)

    SvarSlett
  2. Jeg og har fikset litt inne på min facebook så ikke alle kan se alt. Godt det går ann ellers hadde jeg sletta profilen min fort...

    SvarSlett